Yazar Kemal Orgun’un 2 Lisan, 2 İnsan Kitabı Çıktı
Yazar Orgun’un 2 Lisan, 2 İnsan Kitabı Çıktı
Yazar, Yönetmen Kemal Orgun, 17 derten oluşan Türkçe ve Kürtçe karşılıklı 2 LİSAN, 2 İNSAN kitabı çıktı.
“Anadili doğru konuşmak, doğru okumak ve doğru yazmak, doğru zihinsel bir gelişime kapı aralar”.diyen Orgun, “Bir insanın anadili onun öz zihnini belirler. Anadilinden kopuk yaşayan bir insan öz zihninden de koparak zihinsel bir boşluk yaşar. Bu zihinsel boşluk onun ruhunda derin yaralar açar. İşte bu kitap çalışmasının en önemli amacı bir nebze de olsa bu yaralara merhem olmaktır. Bu temelde bu kitap çalışması ile buluşarak katkı sunmak kendi tarihsel onuruna sahip çıkmak demektir”.
Kemal Orgun Kimdir?
I
Bingöl-Kiğı doğumlu, yazar ve yönetmen, oyuncu ve eğitmendir. Üniversite öğrencisiyken İstanbul MKM’de tiyatro çalışmalarına başlar. Teatra Jiyana Nû’nun kurucu ekibinde yer alır.
1994 yılına kadar ağırlıklı olarak oyunculuk yapar.
1994 yılında ilk uzun oyunu olan Rê û Rêwî (Yol ve Yolcu) yî yazar.
1995 yılında ikinci uzun oyunu olan Bayê Elegezê (Elegez Rüzgarı) yî yazar ve ’97 de sahneye taşır.
Ardından Zeviya Jiyanê (Yaşam Tarlası), Dîlana Xweristê (Evrenin Dansı), Mar / Fîstanê Reş (Yılan / Kara Fistan), Çend Diyalog (Birkaç Diyalog), Evdalê Zeynikê Müzikalı, Provayên Bidarvexistinê (İdam Provaları), Çol û Av (Çöl ve Su), Pepûk Çiye Tu Dizanî? (Guguk Nedir Bilir misin?) uzun oyunlarının yanı sıra Nobedarê Deriyê Cennetê, (Cennet Kapısının Bekçisi), Navê Vê Lîstikê Çiye? (Bu Oyunun Adı Nedir?) tek kişilik oyunlarını yazar ve sahneleyerek kendisi oynar.
Rê û Rêwî, Provayên Bidarvexistinê, Pepûk Çiye Tu Dizanî? ve Evdalê Zeynikê müzikali dışında diğer oyunlarını sahneleyerek tiyatro severlerle buluşturur.
II Jiyana Rewşen, Tîroj, Westa, Gulîstan, Yaba Edebiyat kültür sanat dergilerinde sanat yazıları yazar.
Ulusal bir gazetenin Kültür-Sanat sayfasında üç yıl köşe yazarlığı yapan Orgun’un Provayên Bidarevexistinê(İdam Provaları.) oyunu Çima yayıncılıkta, Li Qerexa Şevê Hîvron (Gecenin Kıyısında Ay Işığı) romanı da Sî yayınları arasında kitap olarak raflarda yerini alır.
III 2001 yılında Adana MKM çatısı altında Teatra NÛPELDA grubunu kurar. Mar /Fîstanê Reş oyununu burada sahneler. 2002 yılında İstanbul’a döner ve Teatra AMARA’yı kurar. Aynı yıl Çend Diyalog ve Çol û Av oyunlarını sahneler.
2005 yılında Teatra Jiyana Nû’yu yeniden yapılandırma görevini üstlenerek, Agusto Boal’in Ada (Girav) oyununun Kürtçe çevirisinin yanı sıra – ki bu oyunun yönetmenliğini Ahmet Bülente Tekik üstlenir- Dario Fo’nun “Bir Anarşistin Kazasonucu Ölümü (Mirina Anarşisteki) oyununu Kürtçeye çvirirerek yönetmenliğini kendisi üstlenir. Gülistan Ötünç’ün yazmış olduğu Li Welatê Wendayî Evîn (Kayıp Ülkede Aşk) oyununu 2007 yılında yöneterek sahne taşır.
IV 2009-2011 yılları arasında Nusaybin Belediyesi Mitanî Kültür Merkezinde Teatra MÎTANÎ’yi yeniden yapılandırarak sanat yönetmenliği yapar. Burada Dîlana Xweristê(Evrenin Dansı) oyununu ilk, Çol û Av (Çöl ve Su) oyununu da yeniden sahneler. 2011-2012 yıllarında Diyarbakır’a geçer. Kayapınar Belediyesi, Cegerxwîn Sanat Akademisinde Tiyatro bölümünde Sahne Bilgisi ve Kürt Tiyatrosunun Kaynakları derslerini verir. Aynı yıl Çend Diyalog oyununu akademinin ikinci sınıf öğrencileri ile yeniden sahneler.
V 2012 yılında Di Vebêjeyê de Rêya Sê’emîn Biyokomunal / Şanoya Biyokomunal Lîstikvaniya Biyokomun(Anlatıda Üçüncü Yol Biyokomunal / Biyokomunal Tiyatro Biyokomun Oyunculuk)sanat kuramıkitap yazım çalışmasına başlar. Bu çalışmayı anlatıda birinci ve ikinci yol olan Aristo’nun Klasik Dramatik Anlatım ve B.Brecht’in Epizotik Anlatımının çapraz eleştirisi üstünde üçüncü bir yol olarak inşa eder.
VI 2014’de yeniden İstanbul’a döner, ŞANO NAN Performance’ı kurar ve sanat çalışmalarını özel tiyatro kategorisi kapsamında yürütür.
Oyuncu olarak yer aldığı filimler:
2- Bahoz / Fırıtna: Kazım Öz.