DOLAR
32,4375
EURO
34,7411
ALTIN
2.439,70
BIST
9.915,62
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul
Az Bulutlu
17°C
İstanbul
17°C
Az Bulutlu
Pazar Az Bulutlu
18°C
Pazartesi Hafif Yağmurlu
18°C
Salı Az Bulutlu
19°C
Çarşamba Az Bulutlu
20°C

Abdulbaki ERDOĞMUŞ

Abdulbaki Erdoğmuş, 1 Ocak 1958 yılında Genç doğumludur. İlkokulu Genç’te İmam Hatip okulunu da Diyarbakır da bitirdi. Erzurum Yüksek İslam Enstitüsü (İlahiyat Fakültesi) mezunu olup Medrese Eğitimini de Diyarbakır da tamamladı. İmam Hatip ve Müftülük görevlerinden sonra 1999 seçimlerinde ANAVATAN Partisinden 21. Dönem Diyarbakır milletvekili olarak seçildi. Aktif siyasetten sonra Sivil Siyaset çalışmalarına devam eden Erdoğmuş, Sivil Siyaset Platformu ve Sivil Siyaset Girişimi Sözcülüğü yaptı. Şimdi ise Sivil Siyaset Hareketi Koordinatörlüğünü yapmaktadır. Yayınlanmış 3 kitabı vardır.

Merkez siyasetin gereği demokrasidir

A+
A-

Merkez siyasetin olmazsa olmazı demokrasidir. Demokrasiyi, hürriyeti, çoğulculuğu ve katılımcılığı temel almayan bir siyaset de demokratik olamaz.

Bu bağlamda Türkiye’de “merkez” olarak tanımlayabileceğimiz bir siyasetten bugün itibarıyla söz etmek mümkün gözükmüyor. 

Geçmişte Adalet Partisi (AP) ve Anavatan Partisi (ANAP) merkez siyasetine hep yakın dursalar da sonuç itibarıyla ideolojik siyasetin kuşatması ile yok edildiler.

Her iki partiyi de diğer partilerden ayıran en önemli ilkeler, demokrasi ve çoğulculuk olmuştur.

binguven-bal2

Her iki parti de insanların kimliklerini, sınıf, inanç ve etnik aidiyetlerini sorgulamamış ve aynı parti çatısı altında siyaset yapma imkânı tanımıştır.

Merkez siyasetin gereği olarak radikal solcularla radikal sağcıları aynı partide ve ortak paydalarda buluşturmayı başarmışlardır.

Parti içi rekabet açısından da demokrasinin asgari koşullarını hayata geçirmeye çalıştıkları bilinmektedir.

Muhalifleri de olsa bilge siyasetçileri dışlamak ve siyaset dışı bırakmak yerine onları siyaset alanında tutmayı hep ilke edindiler.

İki partinin de siyaset stratejisi kutuplaşma, düşmanlaştırma ve ötekileştirme olmamış, aksine diyalog ve uzlaşma esas alınmış, birleştirici ve bütünleştirici olmuştur. 

Söz konusu anlayışı önemsiyorum ancak yüceltmiyorum. Çünkü bu uygulamalar, merkez siyasetin olmazsa olmaz prensipleridir.

Bırakınız parti içi uzlaşı zorunluluğunu, merkez siyasetinin en önemli ilkelerinden birisi rakipleriyle diyalog kurmak ve uzlaşmak değil mi?

AP ve ANAP’ın eksiklikleri, yanlışları, uygulamadaki hataları elbette sayılamayacak kadar çoktu. Ancak her iki parti de mümkün olduğu kadar merkez siyasetini tanımlayan ilkleri korumaya çalışmıştır. 

Demokrasi iddiası olan bir merkez siyasetinin, bugün de her iki parti (AP-ANAP) gibi geçmişin demokrasi geleneğine sahip çıkması gerektiğini düşünüyorum.

Ancak her iki partinin devamı olarak siyaset yapmanın da doğru ve gerçekçi olmadığı kanaatindeyim.

Ne yazık ki bu geleneğin temsilcilerinin AK Parti’ye eklemlenmeleriyle ve verdikleri destekle demokratik siyaset geleneğini sona erdirmişlerdir. Bu nedenle siyaseti ve demokrasiyi geçmiş partilerin devamında aramanın bir anlamı artık kalmamıştır.

AK Parti de kuruluş hedeflerinden saparak “tek adam sistemi” ve “ideolojik siyaset” ile merkez ve demokratik siyaseti temelinden yıkmış ve siyaset alanını tamamıyla dinci ve etnik milliyetçilik eksenine oturtmuştur. 

Artık partiler arasındaki siyasi rekabet demokrasi ve demokratikleşme alanından etnik milliyetçilik alanına evrilmiştir. Bu yönüyle partiler arasında ciddi bir farkın olmadığı iddia edilebilir.

Demokratik ve merkez siyaseti ile herhangi bir partinin fark yaratmasını beklerken Zafer Partisi, yeni bir fark yaratmak için “göçmen ve yabancı düşmanlığı” ile daha radikal bir siyasi tutum ile ortaya çıkmıştır.

Bugün itibarıyla demokratik veya merkez siyaseti yerine radikal siyasete mahkûm durumdayız. 

Bu değişim ve gelişmenin mimarı da kuşkusuz AK Parti politikalarıdır. AK Parti de artık statükonun, yani mevcut “tekçi ve ırkçı” sistemin kurucu unsuru olarak varlığını sürdürebilir.

Cumhurbaşkanlığı hükümet sistemi ile kaderi birleşmiş bir partinin, demokratik siyaset iddiasıyla toplumsal destek bulması mümkün değildir.

Devlet imkanlarını ve gücünü kullanabildiği ölçüde varlığını sürdürmeyi başaracaktır.

“Tek adam” otoritesine dayandırılan cumhurbaşkanlığı hükümet sistemi ile Türkiye; muasır dünyadan koparılmakla kalmamış, demokrasi istikametinden de sapmıştır.

CHP ve İYİ Parti’nin AK Parti’ye değil cumhurbaşkanlığı hükümet sistemine alternatif bir siyaset geliştirmelerini önemli ve değerli buluyorum.

Bu bağlamda millet ittifakı oluşturmalarını da takdir ediyorum. Ancak demokratik siyaset açısından her iki partinin de alması gereken yol, henüz çok uzundur.

Daha geniş kitlelere ulaşmak, çoğulcu ve katılımcı bir zemin sağlamak için öncelikle açılımı önleyen katı ideolojik kuşatmayı yarmaları gerekir. Bunun için de merkez siyasetini bir yol ve yöntem olarak seçmelerini öneririm.

İdeolojik kesimlerin varlığı çoğulcu ve katılımcı siyaset için bir engel değildir ancak ideolojik siyaset, çoğulcu ve merkez siyaset için en büyük engeldir.

CHP ve İYİ Parti’nin bu engeli aşmaları için fazla zamanları yoktur. “Erdoğan karşıtlığı” üzerinden seçimleri kazanmak mümkündür ancak karşıtlık üzerinden demokrasi inşa etmek mümkün olmayabilir.

Bugün sadece siyasi partiler değil, genel olarak siyaset anlayışı ideolojik merkezlidir.

İdeolojik çeşitliliği önemsiyorum ancak herhangi bir ideoloji ile merkez siyaseti temsil edilemeyeceği gibi herhangi bir ideoloji ile demokratik siyaset de inşa edilemez.

Türkiye’nin muasır geleceği ideolojilerde değil, çoğulcu demokratik siyasettedir.

Yazarın Diğer Yazıları
rodi
Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.